d

WE ARE FUELED

Let’s Work Together

Kempische Steenweg 311,
3500 Hasselt, België
+32 472.771.501
+32 478.558.471

Banner Blog - nieuwe audio-functie van Facebook

Versterk je merk met de nieuwe audio functies van Facebook.

– 27 April 2021 –

Eva Hensels - Digital Marketeer at Fueled

Eva Hensels – Digital Marketeer

Door de toenemende populariteit van de audio-only app Clubhouse, komt het niet als een verrassing dat ook Facebook een graantje mee wil pikken van het succes van audio. Er werd al langer over gespeculeerd maar begin deze week kwam er vanuit Facebook zelf een wel erg gedetailleerde omschrijving van hun plannen op vlak van audio op hun social media platformen. Tegen deze zomer willen ze al enkele verschillende nieuwe features lanceren. We zetten ze hier voor jou op een rijtje zodat jij als één van de eerste je (social media-) marketingstrategie hierop kunt afstemmen!

1. Soundbites als de TikTok van de audiowereld

Mark Zuckerberg himself beschreef deze functie als de TikTok van de audiowereld. In het kort zijn ‘Soundbites’ audiofragmenten die je zelf kunt opnemen, samenstellen en bewerken.

Verschillende effecten zorgen ervoor dat je je eigen geluidsopnames kunt tweaken. Zo kun je er voor kiezen om je stem te laten klinken als een robot of een chipmunk. Of je kiest ervoor om met je eigen smartphone een ASMR-opname te maken. Je kunt het ook iets functioneler inzetten door bijvoorbeeld achtergrondgeluid te muten met de ‘smart noise function’. Er wordt zelfs beweerd dat de app zó ver zou kunnen gaan, dat hij de stemmen in een gesprek loepzuiver zou kunnen laten klinken ook al is het gesprek opgenomen op het drukste kruispunt midden in de stad.

Met Soundbites zul je niet alleen je eigen stem kunnen opnemen, maar er zal ook een database met beschikbare geluiden voor je klaar staan. Maakt iemand een flauwe mop? Dan is de eye-roll emoji of een gifje binnenkort echt zó 2020. Je stuurt dan gewoon een krekel-geluidje terug. Wil je in je eigen opname meer creativiteit steken? Dan kun je soundtracks en effecten zoals een juichend publiek onder je opname zetten om er helemaal je eigen ding mee te doen.

Deze functie laat je toe om op een super laagdrempelige manier content te maken voor je doelpubliek. We verwachten dat dit vooral door de jongere generatie snel opgepikt zal worden. Dus heb jij een bedrijf dat zich richt op een wat jonger publiek? Zorg er dan voor dat je er als één van de eersten bij bent om hier mee te experimenteren.

nieuwe audio-functie van Facebook #1
nieuwe audio-functie van Facebook #2

2. Live Audio Rooms: dé Clubhouse-kopie?

Deze functie zal vrijwel zeker een één-op-één kopie van de populaire app Clubhouse worden. Niet alleen de functies, maar ook de lay-out liegen er niet om dat bij de ontwikkeling van deze functie bij Clubhouse is afgekeken. Bij Live Audio Rooms zul je live gesprekken kunnen uitzenden waarbij anderen kunnen meeluisteren of zelf kunnen deelnemen.

Deze functie laat je toe om op een super laagdrempelige manier content te maken voor je doelpubliek. We verwachten dat dit vooral door de jongere generatie snel opgepikt zal worden. Dus heb jij een bedrijf dat zich richt op een wat jonger publiek? Zorg er dan voor dat je er als één van de eersten bij bent om hier mee te experimenteren.

Facebook is van plan om de functie eerst beschikbaar te maken in groepen. Hier zullen mensen die een interesse hebben in eenzelfde onderwerp (of product/merk) gemakkelijk live met elkaar in gesprek kunnen gaan.

Daarnaast zullen ook bekende personen en influencers al in de eerste lanceringsfase een groep kunnen hosten waar fans mee in kunnen stappen. Als gewone Facebook gebruiker zelf een live room starten met je vrienden, zul je via Messenger kunnen doen.
Probeer als bedrijf dus zeker nu al te werken aan je aanwezigheid in Facebook groepen om straks naadloos de overgang te kunnen maken naar live gesprekken precies op de plek waar jouw doelgroep zit.
Voor Facebook zal de stap wellicht niet groot zijn om over te stappen naar audio rooms aangezien de video rooms feature (waarbij je een videochat kunt starten waar andere gebruikers mee in kunnen stappen) in principe zeer gelijkaardig werkt wanneer de camera-functie wordt uitgeschakeld.
Wist je trouwens dat Facebook niet de enige social media gigant is die hier mee bezig is? Ook Twitter is al bezig om dit idee over te nemen in de feature die zij ‘spaces’ noemen.

3. Podcasts en muziek ontdekken op Facebook

Facebook is van plan om niet alleen live functies en korte geluidsopnames te introduceren op hun platform. Het wordt voor gebruikers binnenkort ook heel gemakkelijk gemaakt om podcasts te vinden die aansluiten bij hun voorkeuren en deze te luisteren zonder dat ze de Facebook app moet verlaten. In tegenstelling tot de Live Audio Rooms waarbij Facebook rechtstreeks de concurrentie met Clubhouse aangaat, rekent Facebook hier op een vruchtbare samenwerking met Spotify. Zo zullen ze niet alleen podcasts maar ook hele playlists met muziek beschikbaar maken.

Dit zal het veel gemakkelijker te maken om ervoor te zorgen dat de podcast van jouw bedrijf opgemerkt wordt. Door Facebook Advertising strategisch in te zetten, laat je mensen uit jouw doelgroep tegen een relatief lage kost kennis maken met jouw podcast en dus ook met jouw merk!

nieuwe audio-functie van Facebook #3

We hebben het hier wel over Facebook.. Hoe zit het verdienmodel hier in elkaar? En kan dit interessant zijn voor jouw bedrijf? 

Helaas laat Facebook over het verdienmodel momenteel nog niet zo veel los. Wat ze wel al kunnen vertellen is dat fans door het geven van sterren hun favoriete content creators kunnen steunen door het zogenaamde ‘audio creator fund’. Ook willen ze het in deze features gemakkelijk maken om te doneren aan goede doelen. Goed nieuws dus voor VZW’s en content creators. Maar hoe kun je hier als bedrijf op inspelen?

De functies zijn momenteel nog niet gelanceerd, dus om hier voorspellingen over te doen is nu eenmaal koffiedik kijken. Er zijn speculaties dat je een vergoeding zou kunnen vragen om mee te kunnen luisteren in een live room. Maar we verwachten wel dat de grootste (organische) winst hier zal zitten in de aanwezigheid die je kunt hebben in Facebook Groups. Door live in gesprek te gaan met mensen die geïnteresseerd zijn in een onderwerp dat aansluit bij jouw product of dienst of zelfs in de specifieke groep van jouw merk, zul je de band met jouw fans live kunnen versterken. Voor je branding zal deze connectie zeker een verschil kunnen maken. Zodra er meer bekend is over deze functies zullen we zeker enkele tips en tricks delen op onze eigen social media kanalen!

Ben jij er klaar voor?

Let's fuel
your business!

Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken om alles uit de social media kanalen van jouw bedrijf te halen?

Neem dan vrijblijvend eens contact met ons op voor een social media training of maak een afspraak voor een babbeltje over de mogelijke ondersteuning op vlak van marketing die we je kunnen bieden!

Image Blog - nieuwe audio-functie van Facebook