Mythbuster : E-mailmarketing is uitgestorven! Of niet?

– 06 December 2019 –

E-mail marketing heeft de laatste jaren een grote evolutie doorgemaakt. De 1000 spamberichten die in onze inbox dwarrelen worden op de dag van vandaag massaal genegeerd. Maar toch worden er dagelijks nog 250 miljard mailtjes verstuurd en is het voor veel bedrijven onmisbaar. Niet enkel als communicatiemiddel maar ook als strategie voor sales en marketing. Maar is het nog steeds even nuttig als vroeger na de opkomst van het social tijdperk?

Josefien Fabry – Linkedin

E-mail is niet meer nuttig

Voor sommigen wordt e-mail gezien als een ouderwetse manier om je klanten te bereiken. Er zijn uiteraard heel wat hippere kanalen om je boodschap te verspreiden zoals de alom gekende social media-kanalen. Heel wat mails belanden ook automatisch in je spam-folder…

Hoe beïnvloeden de sociale kanalen e-mailmarketing?

We kunnen niet ontkennen dat de sociale kanalen een duidelijke invloed hebben gehad op de traditionele e-mail. Maar een groot voordeel dat e-mailmarketing blijft hebben is het bereiken van de klant in de mailbox. Op social media-kanalen is de klant zeer vluchtig met scrollen (even niet kijken = boodschap gemist) terwijl je met een email de klant zijn inbox bijna altijd bereikt. 

Ook kan de boodschap bij een mail groter zijn dan een sociale media post en kan je meer informatie aanbieden. Nog een groot pluspunt is dat je bij e-mails geen last hebt van algoritmes zoals op Facebook en Instagram. 

Die algoritmes zorgen er voor dat bepaalde mensen uit jouw doelgroep de boodschap alsnog niet te zien krijgen. Als jij iemand zijn e-mailadres hebt kan niemand daar iets aan veranderen, behalve jij en de subscriber. Jouw e-mails komen dus zonder fout terecht in de mailbox van je klant. 

Nog meer redenen waarom e-mail een winnaar blijft

Een belangrijk voordeel dat je hebt bij e-mail is dat je deze kan personaliseren. Je kan elk contact individueel aanspreken. Dit verhoogt het engagement en een persoonlijke aanpak wordt meer gewaardeerd door je doelpubliek waardoor ze sneller je mail zullen openen en lezen.

Ook is e-mailmarketing een zeer budgetvriendelijke en directe manier om je doelpubliek op de hoogte te brengen van bedrijfsnieuws. Het is ook eenvoudig te meten.  Je kan namelijk je e-mailmarketing helemaal op punt zetten door tools te gebruiken zoals Mailchimp, MailerLite, Active Campaign, Klavio, … . 

Deze bevatten zeer uitgebreide trackingmogelijkheden zoals hoeveel e-mails er geopend zijn door je prospect, hoe vaak er op een link wordt geklikt, enz. Je krijgt dus direct een duidelijk overzicht over welke aanpak het beste werkt en hoe je je volgende e-mailcampagne kan bijsturen.

Dus conclusie: e-mail marketing blijft erg nuttig! Het is betaalbaar, eenvoudig te meten, persoonlijk, er worden geen algoritmes gebruikt en je bereikt altijd zeker je subscriber. E-mail is en blijft een waardevol kanaal voor bedrijven om hun boodschap over te brengen naar de klant.

Denk jij dat jouw e-mail marketing nog een boost kan gebruiken? Stuur ons gerust een mailtje!

Fueled University - E-mailmarketing 101

Ontdek en leer hoe je effectieve e-mailcampagnes opzet!